RTTGroup - 3ds Max & Scene Lightmap 플러그인


RTTGroup

3ds Max의 Render To Texture 관련 플러그인.

게임에서 사용하는 맵의 라이트맵 제작에 3ds Max를 사용하는 경우 3ds Max에서는 RTT(Render To Texture)를 하나의 오브젝트당 생성하도록 되어 있는데, 이 제약때문에 아티스트의 입장에서는 작업이 번거로운 점이 있다. 이러한 것들을 해결해 주는 플러그인.

다음은 RTTGroup plug-in 에서 지원하는 기능들이다.

  • Texture rendering from many objects into a single resulting texture (3ds Max always renders separate texture for each object). It extremely increases the efficiency of usually limited texture space.
  • The user controls the number of resulting textures assigned to the objects group. Many objects can be packed into a single texture or a single object split among several textures in order to achieve a higher resolution and quality of rendered texture.
  • It allows for processing hundreds of objects and packing all of them into desired number of resulting textures.
  • Advanced and space efficient automatic unwrap mapping algorithm - it easily manages complicated meshes and shapes and ensures optimal texture space usage with dense packing. The wide set of parameters gives the user a comprehensive control over the automatic unwrap mapping process.
  • The unlimited number of RTTGroup groups in the scene, each with its own set of parameters controlling the resolution and number of resulting textures and controlling the automatic unwrap mapping.
  • RTTGroup offers a very convenient way of controlling texture sizes - texels sizes are specified in scene units. The program also displays the texture size in relation to objects in a scene.
  • It's possible to display the scene with original or "baked" textures.
  • The interface is easy to learn and the plug-in offers many other useful options.
  • The plug-in is MaxScript scriptable, ready for automatic any render-to-texture related tasks.

RadonLabs에서 Nebula2의 맵에디터로 Maya를 사용하면서 맵의 라이트맵으로 Maya를 사용한 것은 Maya에서는 scene의 라이트맵을 원하는 방법으로 편리하게 뽑아 낼 수 있는 기능이 있기 때문이었는데 3ds Max에서는 비슷한 방법으로 작업하기가 어려웠다. RTTGroup 플러그인을 이용하면 이러한 불편한 점을 손쉽게 해결할 수 있을 것으로 보인다.
 

by kimsama | 2007/12/03 20:24 | Development | 트랙백 | 핑백(2) | 덧글(0)

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Linked at East Agent's Blo.. at 2009/01/03 18:36

... 스탠드얼론 프로그램이 아니라 Maya 플러그인으로 제공되는 또 다른 라이팅 솔루션인 Turtle이있습니다. 그런데 3DS Max에도 Turtle과 유사한 RTTGroup 이라는 툴이 있습니다. 둘의 차이점이라면 RTTGroup은 3dsmax의 라이트맵 기능을 이용한다는 것이고 Turtle은 라이팅 솔루션을 직접 제 ... more

Linked at East Agent's Blo.. at 2009/05/04 22:50

... 맵의 경우 적절한 크기로 여러 개의 맥스 오브젝트로 구분해 주지 않으면 훌륭한 품질을 기대하기가 힘들다. (3dsmax에서의 라이트맵 베이킹과 관련한 이야기는 내용은 이전 RTTGroup 포스팅을 참고) 도움이 될만한 기술적인 내용을 포함하고 있지는 않지만 MMO 타이틀의 레벨 제작에 관한 이야기는 드물다는 점을 고려하면 읽어 보는 것도 나쁘지 않다. 월드 ... more

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